Sezon motocyklowy w Polsce trwa zaledwie kilka miesięcy, a gdy nadchodzi zima, warto zadbać o odpowiednie przygotowanie motocykla do dłuższej przerwy. Właściwe zabezpieczenie maszyny przed mrozem, wilgocią i kurzem nie tylko pozwala zachować jej dobry stan techniczny, ale również wydłuża żywotność pojazdu. W tym artykule pokażemy, jak krok po kroku przygotować motocykl do zimy, korzystając z renomowanych produktów marki Speedclean oraz Bel-Ray.
1. Dokładne mycie motocykla – Speedclean na straży czystości
Pierwszym krokiem do przygotowania motocykla na zimowy postój jest dokładne oczyszczenie go z brudu, soli drogowej i innych zanieczyszczeń. Pozostawienie tych substancji na dłuższy czas może prowadzić do korozji i uszkodzeń. Produkty marki Speedclean to doskonały wybór, aby skutecznie umyć swój motocykl.
- Speedclean Offroad – Ten środek do mycia motocykli łatwo usuwa zabrudzenia, tłuste plamy i resztki smarów. Wystarczy nanieść go na powierzchnię motocykla, odczekać kilka minut, a następnie spłukać wodą pod ciśnieniem. Dzięki jego składowi zyskujemy pewność, że lakier oraz inne elementy motocykla nie zostaną uszkodzone.
- Speedclean Supermoto Cleaner – Bardzo skuteczny środek myjący w postaci aktywnej piany. Piana zmiękcza brud i odrywa go od podłoża, dzięki czemu po chwili można spłukać zanieczyszczenia.
-Speedclean Shine Finisher – Po dokładnym oczyszczeniu i wysuszeniu powierzchni mleczko Shine Finisher tworzy warstwę ochronną, która nie tylko nabłyszcza lakier, ale zabezpiecza go przed działaniem czynników zewnętrznych. Dodatkowo tworzy śliską warstwę, do której brud nie przywiera, dzięki czemu ponowne umycie motocykla będzie dużo łatwiejsze.
2. Smarowanie i konserwacja – Bel-Ray na straży mechaniki
Po umyciu motocykla warto zadbać o wszystkie ruchome elementy, takie jak łańcuch, zawieszenie czy linki. Niezabezpieczone powierzchnie metalowe są narażone na działanie korozji, dlatego zaraz po myciu i suszeniu należy je odpowiednio zabezpieczyć. W tym celu idealnie sprawdzą się środki smarne i konserwujące Bel-Ray.
- Bel-Ray Super Clean Chain Lube – Smarowanie łańcucha jest niezwykle ważne, zwłaszcza przed zimą, kiedy motocykl będzie narażony na wilgoć. Ten smar zapewnia doskonałą ochronę przed korozją i ścieraniem, a jego formuła sprawia, że nie przyciąga brudu. Smar najlepiej nałożyć na ciepły łańcuch, uprzednio dokładnie wymieszawszy zawartość pojemnika przez wstrząsanie puszki przez ok. minutę. Smar nałożony na łańcuch potrzebuje kilku godzin na penetrację ruchomych połączeń i odparowanie rozpuszczalnika, dlatego po aplikacji lepiej odłożyć jazdę motocyklem na następny dzień.
- Bel-Ray Waterproof Grease – Ten produkt świetnie nadaje się do zabezpieczania łożysk, osi kół czy zawieszenia przed wilgocią. Dzięki wodoodpornej formule można mieć pewność, że smar utrzyma swoje właściwości nawet w najbardziej wymagających warunkach.
3. Sprawdzenie i uzupełnienie płynów
Kolejnym krokiem jest sprawdzenie wszystkich płynów w motocyklu. Należy upewnić się, że poziom oleju, płynu hamulcowego oraz chłodniczego jest odpowiedni.
- Bel-Ray EXS Synthetic Ester Engine Oil – Jeśli nie planujesz wymiany oleju przed nowym sezonem, warto dolać go, aby uniknąć problemów związanych z wilgocią i korozją wewnątrz silnika. W miarę możliwości dolej taki sam olej, jaki został wlany do silnika przy ostatniej wymianie. Jeżeli nie masz takiego samego oleju, uzupełnij poziom olejem o tych samych parametrach. Optymalnym rozwiązaniem jest całkowita wymiana oleju przed zimowym postojem. W ten sposób ochronisz wnętrze silnika przed działaniem powodujących korozję kwasów obecnych w przepracowanym oleju oraz wilgocią, która zaabsorbowana przez środek smarny nieuchronnie ulegnie kondensacji w silniku pozostawionym na dłuższy czas w bezruchu. Lepiej jest, jeżeli silnik na całą zimę zostawimy w spokoju. Okresowe uruchamianie na krótszą lub dłuższą chwilę przyniesie więcej szkody niż pożytku. Najlepiej zalać zbiornik do pełna świeżym paliwem, wymienić olej w silniku na nowy i zostawić maszynę do wiosny.
- Bel-Ray DOT 4 Brake Fluid – Sprawdź poziom i stan płynu hamulcowego. Jeśli wymaga wymiany, postaw na produkt, który zapewnia niezawodną pracę układu hamulcowego, nawet w trudnych warunkach. Płyn hamulcowy ma właściwości higroskopijne – absorbuje wilgoć z otoczenia. Woda w płynie hamulcowym paruje pod wpływem wysokiej temperatury, która powstaje w czasie hamowania. Prowadzi to do powstawania tzw. korków parowych. Pęcherze gazu w układzie hydraulicznym powodują zanik ciśnienia i utratę siły hamowania. Dlatego płyn hamulcowy należy wymieniać co najmniej raz na dwa lata.
4. Akumulator
W trakcie całego zimowego postoju musisz dbać o stan akumulatora, który zapewni Ci bezproblemowy start w nowy sezon. Akumulator musi być okresowo doładowywany, najlepiej co 3 – 4 tygodnie. Jeżeli w miejscu postoju motocykla temperatura spada poniżej 0°C, akumulator trzeba wymontować i przenieść w miejsce, gdzie panuje dodatnia temperatura. Ładowanie najlepiej przeprowadzać małym prądem (max. 10% nominalnej pojemności akumulatora). Zapominalscy i lubiący wygodę mogą zdecydować się na w pełni automatyczne ładowarki, które same zadbają o właściwy poziom naładowania akumulatora. Podłącza się je jesienią i odłącza wiosną. Przez całą zimę akumulator pozostaje pod opieką elektronicznego układu sterującego inteligentną ładowarką. Pamiętaj, że podczas ładowania akumulatora kwasowo-ołowiowego (tradycyjnego, MF, GEL, AGM czy innego) wydziela się wodór, który w zetknięciu z powietrzem tworzy mieszankę wybuchową. Z tego powodu miejsce ładowania akumulatora musi być dobrze przewietrzane, aby uniknąć nadmiernego stężenia łatwopalnych gazów.
5. Przechowywanie motocykla
Idealnym miejscem do zimowania motocykla jest suche i przewiewne pomieszczenie, np. garaż. Jeśli nie masz dostępu do takiego miejsca, zadbaj o dodatkowe zabezpieczenie przed wilgocią i niską temperaturą poprzez użycie pokrowca. Pokrowiec nie może całkowicie szczelnie otulać motocykla i musi pozwalać na przepływ powietrza. Wilgoć skondensowana w szczelnym pokrowcu może spowodować korozję elementów metalowych. Z drugiej strony pokrowiec nie może być zbyt luźny. Niedopasowane pokrycie będzie łopotać na wietrze i powodować ocieranie się materiału pokrowca o elementy motocykla. Łatwo wtedy o porysowanie lakieru lub elementów chromowanych. Bez względu na miejsce postoju motocykla, należy napompować opony do wartości ciśnienia zalecanego przez producenta i przetaczać motocykl co 2 -3 tygodnie o kilkadziesiąt centymetrów, żeby uniknąć odkształcenia opon w trakcie kilkumiesięcznego postoju. Jeżeli warunki i konstrukcja motocykla na to pozwalają, najlepiej jest postawić motocykl na podstawie centralnej lub dedykowanych podnośnikach. W takiej sytuacji koła są odciążone i opony nie ulegną odkształceniu.
Podsumowanie
Przygotowanie motocykla do zimy to kluczowy proces, który pozwoli zachować jego sprawność na lata. Korzystając z wysokiej jakości produktów marki Speedclean do mycia oraz Bel-Ray do smarowania i konserwacji, masz pewność, że Twój motocykl będzie gotowy na kolejny sezon. Pamiętaj, że dbając o każdy detal teraz, unikasz kosztownych napraw i problemów w przyszłości.
Czy jesteś gotowy na zimowy postój swojego motocykla? Zadbaj o niego jak należy!